Dlaczego akurat pingwin?

Dlaczego akurat pingwin? Wszystko zaczęło się 9 maja 1996 roku kiedy na jednej z list dyskusyjnych poświęconych Linuksowi ogłoszono konkurs na wygląd linuksowego logo.

Propozycje były bardzo zróżnicowane ale jeden z elementów często się pojawiał, były to zwierzęta. Proponowano rekiny lub orły mające symbolizować szybkość, niezawodność czy nawet drapieżność czyli wszystkie mocne strony systemu Linux, nie pasowały one jednak do jego autora. Wtedy wybór padł na niepozornego pingwina. W dużej mierze związane jest to z „pingwinią”- chorobą która powoduje bezsenność i konieczność myślenia o pingwinach i o tym, jak się je kocha" na jaką zapadł Linus Torvalds gdy podczas jednej z wycieczek po Australii został uszczypnięty przez to sympatyczne zwierzątko. Według Jeffa Ayersa, przyjaciela Linusa "miał on fiksację na punkcie nie umiejącego latać, tłustego ptaka". Rzekoma choroba geniusza jest oczywiście żartem co nie zmienia faktu, że właśnie pingwin stał się elementem logo systemu. Sam autor:

„kojarzy to zwierzątko z sympatyczną przytulaną. Nie jest tak silny by utrzymać Ziemię jak Atlas, ale świat dla niego to fantastyczne miejsce. Właśnie zjadł kilka ryb, a teraz siedzi i uśmiecha się. Jest zbyt najedzony by wstać”.

Pingwin otrzymał imię Tux. Wielu kojarzy je ze Torvalds UniX ale bardziej prawdopodobne jest, że pochodzi ono od tego, że pingwiny wyglądają jakby nosiły smoking (z ang. tuxedo). Ciekawostką jest to, że pingwin Tux istnieje naprawdę! Jest on pingwinem czarnostopym (Spheniscus demersus) i mieszka w ogrodzie zoologicznym w Bristolu. Wielu przyjaciół Linuksa wykupiło sponsoring tego zoo na urodziny Torvaldsa w 1996 r. Logo przedstawiające Tuxa zaprojektował w 1996 roku Larry Ewing. Przeszło ono setki modyfikacji lecz do dziś jest używane w wielu związanych z Linuksem projektach, produktach i grupach osób. Tux dorobił się własnej mitologii m.in. "Gospel According to Tux" (Ewangelia wg Tuksa) i żartobliwego poematu epickiego "Tuxowolf". Jest on bohaterem wielu linuksowych gier, wśród których można wymienić: Tux Racer, Tux: A Quest for Herring, Tux Typing, TuxKart i Xtux . Tux nie tylko bawi lecz również uczy, jako przykład można podać TuxMath program dla dzieci do nauki matematyki czy programy do nauki szybkiego pisania na klawiaturze. Świat zwariował na punkcie sympatycznego linuksowego pingwina, wszędzie można spotkać jego pluszowe podobizny, opanował również koszulki, kubki, naklejki i wiele innych.

 

W Internecie:

http://www.linuxdlafirm.pl/content/view/307/544/

http://www.wikipedia.pl

http://tuxtype.sourceforge.net/ Strona gry Tux Typing.

 

TUX autorstwa Larrego Ewinga

Dodaj komentarz